Sozopol, o mare vintage

3 dimineata, Militari, Bucuresti…agitatie, bagaje, 5 oameni veseli , GPS si destinatia Sozopol, Bulgaria. Dupa o escala la o benzinarie din Giurgiu, am ajuns la vama…liniste si pace, 2-3 masini, un nene vames scarbit si pa si pusi, Romania!

Am intrat in Ruse cu teama povestilor pe care le auzisem de multi ani incoace despre Bulgaria: arata ca dupa bombardament, sunt multi hoti care-ti fura masina, banii, sotul, catelul etc., astia te fura la restaurant, aveti grija la trafic ca va opreste politia din 5 in 5 metri doar ca sunteti masina de RO, oamenii sunt naspa si cate-n stele si-n luna. Si toate astea ne-au tinut departe de vecinii bulgari ani la rand.

Sincera sa fiu, nici o dorinta foarte mare de a merge la Nisipurile de Aur, unde mi se pare ca e la fel la pe litoralul nostrum, nu am avut. Asa ca, am inceput sa caut locuri deosebite din Bugaria, cu iesire la mare…Astfel am gasit Sozopol,”Saint Tropez-ul” de Bulgaria.

Am rezervat un apartament prin booking.com in complexul Sozopol Bay Apartments pentru 4 nopti. Si surpriza? Live era la fel ca-n poze, nu tu surprize neplacute, cum eram obisnuita sa mi se intample cand ajungeam la fata locului undeva.

Drumul la dus:  Bucuresti-Sozopol 5 ore si jumatate (drumul cel mai scurt), noi am facut in jur de 7 ore pentru ca am oprit in diverse locuri si am mers pe litoralul bulgaresc, coborand pana la Burgas , in sudul Bulgariei, aproape de granita cu Grecia si Turcia.

Cum a fost drumul la dus? Luuunggggg….Neconditionati de timp si de trafic (era liber) am decis sa facem o prima oprire in Varna. Orasul este dragut, curat iar plajele arata fff bine. Au un nisip fin, pe deasupra caruia poti observa scoici in nuante de mov si rozaliu. Mi-au placut marea, linistea si disciplina. Nu tu muzica data la maxim pe plaja, nu tu oameni sau copii galagiosi, nu tu hartii sau alte deseuri care sa rataceasca in bataia vantului pe plaja.

Peisajul pe traseul Varna- Sozopol pe litoralul meandrat: Splendid!Daca decideti sa mergeti la Sozopol, macar la dus nu trebuie sa ratati un peisaj deosebit.

Un alt oras prin care am trecut a fost Burgas, de aici si pana in Sozopol ma sunt vreo 35 de km. Orasul mi s-a parut curat, foarte bine amenajat peisagistic, linistit si disciplinat.

Atentie! La iesirea din Burgas, spre Sozopol, se construieste o pasarela si este posibil sa stati cateva minute in trafic.

Dupa 7 ore de mers, am ajuns la destinatie. M-a impresionat Sozopol chiar de la prima privire.

Sunt fascinata de locurile boeme, de locurile linistite, de locurile cu peisaje deosebite, de stanci, de cetati , de arhitectura, de combinatia de old, vintage si modern, de barci si porturi, de ziduri de cetati reconditionate, de asezari noi contruite pe istorie si din fericire pentru mine,  Sozopol are toate astea. Nu e doar o statiune cu plaja, este un loc pe care trebuie sa-l faci la pas, sa mergi printre stradutele inguste ce ascund case cu o arhitectura deosebita, ruine de cetati, sa simti aerul vintage, istoria inca pregnanta a locului.

Cele cateva plaje ale statiunii nu sunt foarte largi, ele se afla in golfuri si patura de nisip nu este atat de vasta precum in alte statiuni (Varna, Costinesti, Mamaia etc.), dar este curat, este linistit, nimeni nu tipa, nimeni nu te deranjeaza, nimeni nu-ti invadeaza spatiul de relaxare.

Cum sunt preturile?

La obiecte de plaja si alimente: Decente. Un pic mai mari ca la noi, dar pana la urma este normal.

La cazare: foarte bune…mult mai avantajoase ca in Romania. Daca fac un calcul, o noapte de cazare la un hotel de 3 stele in Sozopol este cam cu 505 mai ieftina ca la noi pe litoral.

La restaurant: foarte bune, sunt avantajoase, mancarea este arhisuficienta si, SOC!,  nu dureaza 7 ore pana iti aduce un fel de mancare, ci in 30 de minute iti aduce toate felurile de mancare comandate. Noi am fost 5 si am asteptat maxim 10 minute ca sa fim serviti.

Cum sunt oamenii?

Draguti, vorbesc in linisite (asta mi-a placut maxim, ca nu vorbesc tare), sunt serviabili desi nu prea stiu engleza (dar se straduiesc si intr-un fel sau altul rezolvati voi cumva comunicarea).

Cum este apa?

Transparenta si turcoaz…si fundul apei este foarte nisipos. Aveti grija cand intrati in apa sa nu fiti surprinsi de faptul ca “va scufundati” inca de la mal.

Apropo, am vazut crabi, meduze si delfini in apa….de nepretuit!

Cum e mancarea?

Buna, multa si variata! Eu am mancat doar peste si fructe de mare…in toate formulele: paste, ciorba, gratare, mancaruri cu fructe de mare.

Unde te poti distra?

In Sozopol vechi gasesti terase unde poti asculta muzica live si poti dansa, exista cluburi la malul marii etc.

Cum sunt strazile?

Curate si pline de trandafiri. Sunt bine semnalizate obiectivele turistice, este greu sa te ratacesti, chiar si pe stradutele laturalnice.

Cum sunt pensiunile, hotelurile, complexele turistice?

Impecabile, de la aspectul boem si foarte bine ingrijit, pana la curatenia si ordinea din camere. Aproape toate pensiunile, vilele, hotelurile au piscine cu sezlonguri si parcari pentru oaspeti.

Ce nu trebuie sa ratati?

Orasul vechi (are cetati, stradute incarcate de istorie, peisaje salbatice si breath taking), portul (contrastul dintre iachturi si vechile barci pescaresti), plimbarile pe faleza cu stanci abrupt, mancarurile din fructe de mare.

Un sfat: Tineti ochii mari deschisi ca sa nu ratati toata frumusetea naturala a locului.

Sunt multe de povestit, cu toate astea consider ca fotografiile de mai sus  va arata ce am incercat eu sa exprim in cuvinte.

P.S. Bulgarii pot face turism de calitate, noi suntem putin mai mult in urma lor…de ce?

2 comentarii

  1. Foarte frumos! Merita sa mergi si la Balcik, sa vizitezi castelul Reginei Maria…e de vis! A, si Nessebar-ul e un loc sspecial din Bulgaria, iar la Dalboka (e la vreo 50 km de Vama Veche) e o ferma de scoici si un restaurant cu preparate proaspete din scoici! Yum-yum!

  2. Da, chiar vroiam sa-i multumesc Irinei pentru inspiratie. La Castel n-am mai ajuns, a fost o schimbare de planuri de ultim moment..si la Dalboka am programat intr-o zi cand dam o fuga si pana-n vama…am retinut, tb sa facem rezervare inainte 🙂

Lasă un răspuns

