Roma, un oras cu mult lipici istoric

Am fost de cateva ori la Roma si m-as mai duce….am vizitat cam tot ce credeam ca poate fi vizitat intr-o saptamana si inca mai descopar lucruri frumoase.

Roma ma face sa ma simt ca acasa…e o atmosfera care mie imi face bine…ma simt confortabil si nu ma simt printre straini. E genul de oras in care am impresia ca timpul sta pe loc!

Ce mi-a placut ca infrastructura?

– au linii de metrou cu indicatii foarte bune si denumite sugestiv dupa numele obiectivelor turistice de la suprafata (asadar, pare usor imposibil sa te ratacesti)

– monumetele sunt foarte bine intretinute, semnalate, toate au istoric, detalii despre structura, arhitectura si dinamica lor temporala

– au legatura constanta de la aeroporturi (Fiumicino si Ciampino) catre centru

– din zonele limitrofe si chiar din regiunea Lazio (asa se numesc oraselele si localitatile de pe langa Roma) poti ajunge in 30 de minute la Roma, intrucat exista o retea de cale ferata foarte bine pusa la punct, care te conecteaza cu regiunile turistice din oras

– infrastructura foarte bine pusa la punct a magazinelor si gheretelor cu INGHETATA…am fost in multe orase din Europa, dar la Roma este o inghetat cu o aroma divina (mai ales Limone, Pistacchio si Fructe de Padure)

Ce-am vizitat si ce m-a impresionat:

Am cam vizitat tot ce se putea vizita, inclusiv mall-uri, destinatii din afara orasului. Daca in prima zi am mers cu metroul de la un punct la celalalt, ziua urmatoare am aterizat la Vatican am mers la pas pana in Villa Borghese…drum lung, cu popasuri pe stradute, in piate, in piatete, la monumente, la micile targuri ambulante etc.

1. Vaticanul, un stat mic care ascunde in spatele zidurilor o mare istorie

1.1. Bazilica si piata Sfantul Petru– coada mare, desi eram acolo la 8 dimineata 🙂 Stai cuminte la coada si cand ajungi acolo uiti de tot. am dat un tur de forta, am admirat picturile, vitraliile, paznicii si ne-am indreptat cu pasi repezi catre muzeul Vatican, entuziasmati de gandul ca ajungem finalmente in Capela Sixtina.

1.2. Muzeele Vatican:

Gradinile din interior sunt de-a dreptul frumoase, primava pe gazonul perfect taiat vezi multe bile portocalii…sub greutatea fructelor, portocalii se cocoseaza si renunta la greutatea lor. E frumos sa stai sa admiri un peisaj care rupe normele cotidianului obisnuit tie, romanului.

Ne-am facut curaj, ne-am luat harta muzelui si am inceput sa vizitam usor toate muzeele tematice pe care le ascunde Vaticanul. Cel mai mult mi-au placut muzeul Egiptean, Pinacoteca (o impresionanta galerie foto) iar din Muzeul etrusc mi-a placut  zona de antichitati clasice-grecesti si romane.

1.2.1. Palatele Vaticanului

Nu mai retin toate incaperile, insa le reproduc de pe site-ul oficial al Muzeului Vatican.

Palatul BelvedereBelvedere Palace (Muzeul Pio-Clementin)
Galeriile Superioare (The Biga Room, Galleries of the Candelabra, of Tapestries, of Maps – cele ale hartilor mi-au placut in mod deosebit)
Apartmentul lui St. Pius V
Salonul damelor
Room of the Immaculate Conception – un salon foarte viu, cu picturi pe milimetru patrat. Am incercat sa retin si sa fotografiez cat mai multe, insa am obosit
Camerele lui Raphael – mi-a placut foarte mult aici, picturile in culori vii, in care albastrul si aramiul galbui dadeau tonul incaperii si o senzatie de ordine si de liniste pe care iti era rusine sa o spargi
Camera lui Chiaroscuri
Capela lui Nicholas V
Capela lui Urban VIII
Capela Sixtina – pentru ea am rezistat sa ma plimb aproape neintrerupt 4 ore. Dar, a meritat efortul. Desi era foarte aglomerat, intrucat multi oameni se odihneau si admirau picturile, mai cu seama pictura Creatia lui Adam. De cand eram micuta imi doream sa vad live Creatia lui Michelangelo. De altfel, alaturi de aceasta pictura iconica putem admira si alte 8 scene din „Geneza”.
Borgia Apartment
Saloanele Sixtine
Camera nuntii lui Aldobrandini
Galeriile Inferioare (Urban VIII, Alexandrine, Clementine)

2. Castel  Sant’ Angelo, la distanta mica de Vatican, se inalta cu arhitectura lui circulara, deasupra Tibrului bine ingradit de poduri si podete frumos imbracate sculptural

3. Piata Navona – lasi castelul, treci podul somptuos de peste Tibru si undeva pe stradutele incarcate de istorie sid e cladiri vechi, foarte bine intretinute, pastrunzi intr-o lume frumoasa, linistita…Fontana dei Quattro Fiumi este cea mai ochioasa fantana arteziana din piata. De altfel, chiar imi spuneau localnicii ca Navona este piata preferata de regizorii americani, atunci cand filmeaza la Roma. De altfel, o putem admira in filmul „The lucky one” :). De asemenea puteti admira piata si in „Eat Pray Love”, „When in Rome”

4. Panteonul din Roma (aflat in Piazza de la Rotonda) – mai mare ca cel din Paris, un monument angelic, asa cum spunea  Michelangelo,  unul dintre cele mai bine pastrate monumente din Roma si incarcat de legenda. Elementul central al monumentului il reprezinta domul Monolitic, al carui arhitectura este compusa din sute de caramizi lucrate manuale, cu o forma patrata si colturi pronuntate, care lasa sa patrunda lumina prin ochiul situat in centrul acestuia. De aici si impresia asupra originii divine a constructiei.

5. Fontana di Trevi – o minunatie turistica. La fantana este mereu aglomerat, 24 din 24. Insa, cu putina randare poti ajunge la marginea apei. Majoritatea oamenilor merg ca sa faca poze si sa arunce banutul (circula o vorba in randul italienilor, ca daca arunci un banut in fantana cel putin odata te intorci s-o revezi). Putini sunt cei care au timp sa admire sculpturile, influentele umano-fantastico-marine pe care le prezinta, micile grote de pe laterale care te rup pret de cateva secunde de jungla urbana.

P.S. Da, mi-am pus o dorinta…si da, culmea s-a indeplinit si am revazut si Fontana din Trevi (nu asta era dorinta).

6. Piata Spania sau Scalinata della Trinità dei Monti – un loc viu, frumos, unde oamenii stau si se relaxeaza. La capatul scarilor (care se spune ca ar avea cele mai multe trepte din europa, 138 mai exact) sta mandra biserica Trinita dei Monti. Tot in piaza Spania puteti admira casa in care a trait pana a murit scriitorul englez John Keats, dar si fantanile arteziene care dau fluiditate locului, dintre acestea cea mai cunoscuta este Fantana Barcii Vechi (Fontana della Barcaccia).

7. Villa Borghese –  Urcand cele 138 de trepte, cu mici opriri admirative sau ocolitoare (intrucat pare mai degraba o scara facuta din trepte umane) am ajuns dupa 10 minute de mers pe jos in parcul Villa Borghese, o minunatie de parc, situata pe una dintre cele mai inalte coline ale orasului, de la intaltimea careia poti admira arhitectura aeriana a Romei si cursul tibrului. Ne-am plimbat cu bicicleta (5 euro/pers pentru 1 ora si cu o masinuta de golf: 15 euro/h – asta in 2010). Am respirat aerul curat de pe Aleea Magnoliilor si am strabatut parcul in lung si-n lat, cand bucurandu-ne de un moment de odihna pe iarba plina de floricele albe, cand pe bancutele amenajate pentru plimbaretii obositi.

N-o sa va mai scriu detalii despre restul obiectivelor turistice, o sa va atasez cate o fotografie relevanta pentru fiecare loc 🙂

8.  Forumul Roman si Capitoliul (monumentul inalt cu 6 coloane)

9. Dealul Palatin

10. Coloseum-ul

11. Arcul lui Constantin

12. Piazza Venetia

13. Columna lui Traian

14. Bocca de la verita – nu mai gasesc fotografiile din arhiva personala 😦

sursa foto:http://it.wikipedia.org/wiki/File:Roma-bocca_della_verit%C3%A0.jpg

15. Altele: Bazilica Sfanta Maria cea Mare,Via Apia, Circus Maximus, Catacombele si Bazilica Sf. Sebastian,  Catacombele Priscilei, Muzeul Civilizatiei Romane, Trastevere, Gradina Zoologica din Roma, trebuie sa va plimbati pe Via del Corso (sunt multe magazine, multi marochini, mult comert cu amanuntul, dar e fain pentur ca este plin de viata) etc.

Buon viaggio!

Eu, una italiano vero…in suflet!

P.S. citeste articolul ascultand piesa urmatoare:

P.P.S. cand eram mica aveam o pasiune pentru Eros Ramazzotti :))

Lasă un răspuns

